tirsdag den 17. september 2013

Hjemmelavet guf til vinteren.

I de sidste par uger har vi rigtig fået lavet syltetøj og saft herhjemme af alle de skønne frugter og bær man kan finde rundt omkring i Albertslund. Vi har nu en masse skønne æbler som vi kan tage af i løbet af vinteren og vi har frosset en hel del rabarber ned af egen avl og har en del syltetøj og saft til de næste par måneder :) 



Dejlig saft af brombær, hyldebær, ribs, blommer og æbler - godt med vitaminer til vinteren :)


Hvad er et hjem uden en saftkoger ?? ;) Nu er jeg i hvert fald den lykkelige ejer af en skøn saftkoger fra Netto, som allerede er blevet godt brugt. Min farmor lavede hvert år saft og syltetøj osv i lange baner og jeg husker tydeligt duften af saften og hvor hyggeligt det var at se processen fra frugter til saft og så det at vente med spænding og længsel på den første smagsprøve sammen med min elskede farfar :0)


Intet i denne saftkoger er købt ud over sukkeret - alt andet har vi selv plukket efter at jeg har været rundt i Albertslund og finde skønne steder.


Claus skulle hjem til en kollega for et par uger siden og synes lige han skulle have lidt af vores hjemmelavet syltetøj med som værtindegave - jeg synes så de skulle være lidt mere indbydende at se på, så jeg fik hurtigt fabrikeret et par kort med syltetøjets indhold på bagsiden, et par æbleklips fra Tiger, bånd, og et par af min farmors gamle flakoner.


Dene lyse syltetøj er med blommer og den anden er med bler, mandler, chokolade og kanel - personligt er jeg helt vild med den syltetøj og den er selvfølgelig efter min helt egen opskrift :)

Ingen kommentarer: