søndag den 4. marts 2012

Sidste nye kreation - to i én.

Min sidste nye kreation er denne to i én model, fordi begge piger kan passe den - en bluse til Laura og en kjole til Mathilde :) Modellen er som udgangspunkt den samme som Lauras tunika med flæser - en model af Zoë Mellor fra hendes bog fra 2005 - " Strik i børnestørrelse ". Hendes model i bogen hedder " Hjertetrøje med flæser ". Jeg har strikket den i str. 3-4 år på en halv pind størrer og har brugt et hvidt garn jeg havde liggende, så jeg kan ikke huske hvor det er købt henne eller hvad det er lavet af :( De multifarvede nøgler er Bumbo strømpegarn fra Føtex til 10kr stk.

Lad os tage på rejse fra start til slut på dette nyeste strikketøj :)

Her ses starten med mit eget design af en anderledes ribkant, som laves på følgende måde : pind 1-3 med vrangsiden som pind 1 i retstrik og efterfølgende pind 4- 9 således :
6 masker restrik som kant, og et mønster således fordelt på 8 masker - 2 vrang, 6 ret osv.
Pind 10-15 således : 6 masker retstrik som kant, 2 vrang, 2 ret, 2 vrang, 2 ret osv, så der dannes et "hul " i ribben.
Pind 16-21 således : 6 masker restrik som kant, 2 vrang, 6 ret.
På alle vrangpinde strikkes selve mønsterdelen på de 8 masker som maskerne er på pinden.


Selve blusedelen med det hvide garn påbegyndt - eneste jeg har benyttet fra Zoë Mellors opskrift er pindestr og maskeantal.



Ribkanten kan ses nærmere her.


Venstre ærme sat på rundpind til ranglanindtagning. På ærmerne har jeg også ladet den retstrikkede kant gå igen, hvor også udtagningerne er lavet, så kanten er blevet bredere igennem strikket. Jeg har taget 10 masker mere fra starten i ribben end den oprindelige opskrift og sluttet af med 10 mere end den oprindelige opskrift, så ærmerne ikke sidder så stramt i ribben og så har jeg lukket 5 masker på hver side til ranglan.


Højre ærme.


Blusen inden ranglan - ærmerne blev syet sammen til sidst da jeg åbenbart ikke havde strømpepinde i den rigtige str, så endnu en ting der må på ønskelisten :)


Det færdige resultat med ranglan i skiftevis retstrik med de multifarvede garner - striberne på ærmerne er lavet med samme lyse multigarn, som forneden på blusens ribkant.


Ryggen.


Her ses ranglan nærmere og halskant i hvid, som er samme 8 maske mønster bare kun de første pinde.


Højre ærme.


Venstre ærme.


Laura ville gerne have røde knapper og gerne forskellige, så har fundet 5 skønne forskellige knapper og syet på med det lyse strømpegarn - her ses de to øverste knapper.


Nr. 2 og 3 knap.


Nr. 4 og 5. knap.


Laura ville ikke stå model, men Mathilde derimod, som render rundt med knapper i en lille legekop :)


Her ses Mathilde bagfra - som du kan se er den jo en hel kjole, men faktisk kun lidt for løs i halsen men ikke noget der generer og så lidt for poset i ærmerne, som også er lidt for lange, men de kan jo bare smøges op :)


Vores skønne yngste med blusen / kjolen forfra - storesøster Laura der lige anes foran hende :)


Jeg håber du har nydt rejsen igennem mine billeder og har fået lyst til at prøve dig frem udi dine egne kreationer :)

Ingen kommentarer: